KANTON FRIBOURG

JAUNPASS

Ten noordoosten van Montreux, Vervey en Lausanne in kanton Vaud, rijden we kanton Fribourg binnen. Het stadje Gruyères staat beschreven onder aanraders op deze website. Vanuit het Berner Oberland rijden we via de Jaunpass kanton Fribourg binnen. De Jaunbach gaat na Jaun La Jogne heten en Freiburg wordt Fribourg in het Frans, jawel het is een Franstalig kanton.

• 01WWFribourgJaunpass richting Klein Mung (Petit Mont)
Ten zuiden van Im Fang, het volgende dorp vanuit pashoogte gezien, rijden we Klein Mung (Petit Mont) binnen. Het dorp ligt op een hoogte van 922 meter aan de doorgaande weg van de Jaunpas. Na het dorp wordt de rijbaan zichtbaar smaller. De toegangsweg naar dit gebied is er één die niet voor iedereen geschikt is, het asfaltweggetje is slechts één auto breed en kent weinig uitwijkmogelijkheden. Het berg-dal is het stroomgebied van de Klein Montbach. De Klein Montbach dendert hier en daar met grof geweld door een uitzinnig diepe kloof naar beneden. We rijden door een drietal tunnels en voor we er erg in hebben zijn we aangekomen op Schänis 1390m (Petit Mont). Hier parkeren we de auto omdat het gebied verder is afgesloten voor gemotoriseerd vervoer. Het dal ligt ten westen van de Gastlosen en Sattelspitsen aan het eind van het dal staan de Wandflue en Zuckerspitz. Door de laaghangende bewolking heeft het geen zin om hoger te gaan, het Soldatenhuis staat ruim een uur lopen aangegeven, deze houden we in ons achterhoofd. Na het verkennen en fotograferen van deze omgeving zit er niets anders op dan terug te rijden naar de Jaunpas. Na Im Fang volgt Pra Jean waar we in zuidelijke richting naar Gros Mont rijden en Cabane des Marindes bezoeken (beschreven onder berghutten op deze website). Verder de pas afrijdend bereiken we Charmey, het stuwmeer Montsalvens en Broc.

• 08WWFribourgKlooster La Valsainte
Ten noorden van het Montsalvens stuwmeer gaat het richting La Berra. Langs het prachtige Hotel de la Berra in Cerniat, rijden we verder naar het enige nog  praktiserende kartuizerklooster van Zwitserland in La Valsainte. Vanuit Charmey loopt een 4km lang wandelpad naar het kartuizerklooster. Langs dit wandelpad als ook op de Jaunpass komen we dikwijls de veelal wit geklede monniken met kap tegen. De kartuizers schijnen de strengst levende monniken van het kloosterwezen te zijn. Het klooster werd in 1295 gesticht en kan niet worden bezichtigd. Enkel de kleine kiosk links en de kleine kapel rechts van de hoofdingang zijn te bezichtigen. Iemand die echt binnen de muren van het kartuizerklooster wil gaan zal aan het kruisje moeten trekken, naast de hoofdingang. Achter het klooster vervolgen we de route naar Gîte d’Allières, dat 1.40 uur staat aangegeven. Er zal een kleine 500 hoogtemeters overwonnen moeten worden, op La Cierne des Craux, hebben we een prachtig uitzicht over het Fribourger landschap. Over het brede steenslag pad gaat het langs de bovengrondse stroomleidingen richting Gîte d’Allières. Skiclub Fribourg is de trotse eigenaar van de berghut die in 1945 tot de grondvesten afbrandde. In 1946 werd het herbouwd, terwijl het  in 1987 en 1989 een grondige renovatie onderging. Terug gaat het over hetzelfde alpweggetje en op de doorgaande weg rijden we richting Broc.

• 16WWFribourgBroc, Gorges de la Jogne (Jaunbachschlucht)
Zodra we de Jogne passeren rijden we de parkeerplaats op richting Gorges de La Jogne (Jaunbachslucht). Een wandeltijd staat hier niet aangegeven, maar het twee kilometer lange traject zal ca. 1.30 uur in beslag nemen schatten we in, inclusief de terugweg zijn we dan al gauw een tweeëneenhalf uur onderweg. We wandelen in oostelijke richting langs de Jogne, wandelbruggen, hangbruggen en onverlichte tunnels wisselen elkaar af. Vele traptreden moeten overwonnen worden, het is uitkijken want de  regen van gisteren heeft de traptreden, gemaakt van spoorbiels, extra glad gemaakt. Inderdaad na ruim een uur bereiken we Barrage de Montsalvens met achter de stuwdam het gelijknamig meer “Lac de Montsalvens”. Ondanks de lage bewolking is het uitzicht er niet minder fraai om. De stuwdam van Montsalvens was de eerste betonnen stuwdam van Europa die werd in 1921 in  bedrijf werd genomen. De waterkrachtcentrale produceert jaarlijks 67 GWh stroom. Bij de waterkrachtcentrale van Broc bevindt zich ook het energie en informatiecentrum “Electrobroc”. De energiecentrale is na vooraanmelding gratis te bezichtigen. Meer informatie is te vinden onder www.electrobroc.ch. Na het stuwmeer wandelen we via Planavy en Châtel-sur-Montsalvens naar de gelijknamige ruïnes “Ruïne du Château de Montsalvens”.

• 22WWFribourgRuines de Montsalvens
De ruïnes zijn overblijfselen van het Montsalvens kasteel uit de middeleeuwen. De toren is een type uit de 12e eeuw, in het jaar 1274 was het Graaf Peter Gruyère die de toren liet verhogen. Na het fotograferen van de ruïnes verlaten we de heuvel en passeren meerdere malen de rijbaan en weiden tot Pont du Jogne. Over de brug gaat het dan weer naar de parkeerplaats van  Gorges de La Jogne. Ten zuiden van Lac de Montsalvens ligt het laatste dal dat we inrijden in zuidelijke richting op de Jaunpas, Vallée du Motélon. Het stroomgebied van de gelijknamige rivier Riau du Motélon. Het 9km lange, ruige berg-dal eindigt  voor gemotoriseerd vervoer in Le Paquialet op ca. 1200m hoogte. Achter in het dal bevindt zich de pasovergang naar Cabane de Bounavaux, Col de Bounavalete, Vanil Noir en Dent de Brenleire. Halverwege het dal is het gehucht Le Pralet met het gelijknamige restaurant Pinte du Pralet, dat op maandag echter gesloten is. Meer informatie op; https://www.la-gruyere.ch/de/GP524/berghuetten. Na Pralet maakt het geasfalteerde bergweggetje plaats voor een steenslag pad, geen prettige weg om te wandelen omdat de stenen veelal te grof zijn. We gaan over dezelfde weg terug waarna we  onze weg vervolgen richting Broc.