WENDENLALP

• 01SustenpasswendenalpWendenalp/Sustenpas
Achter de Feldmoshubel op de Sustenpass bevindt zich een prachtig wandelgebied die zowel met de auto als te voet bereikbaar is; de Wendenalp. Op de Sustenpass, iets voorbij Gadmen-Obermad, rijdend richting pashoogte, gaat een weg links omhoog richting de Wendenalp (Wendenläger).

Het betreft hier een privéweg waarvoor betaald moet worden (in 2009 10.00 CHF). De 3,4 km lange Wendenstrasse werd door de plaatselijke bevolking en de Genietroepen van het Zwitserse Alpenkorps in 1983 voltooid. Een kleine 80m vanaf de Sustenstrasse staat een ticketautomaat alwaar men kan betalen. Het betalingsbewijs dat men krijgt dient zichtbaar voor het raam gelegd te worden om vervolgens over de straat te mogen rijden.

• 09SustenpasswendenalpGadmen
Wij kiezen zoals gewoonlijk voor een iets natuurlijker route, de wandelpaden. Om deze te bereiken dienen we te beginnen in Obermad (achter de plaatselijke camping) of we rijden nog iets verder. Na de 4e (korte) tunnel krijgen we aan de linkerkant de Feldmooshubel. Iets verder parkeren we de auto op Feldmoos en gaan te voet door het Gschletterschlagwald richting de Gschletteralphütte (1750m).

Let wel, het betreft hier een privéhut welke alleen rood wit rood aangegeven wordt en waarvan men de naam niet op de route tegen zal komen. Een terugblik richting Sustenpass. Na een honderdtal hoogtemeters komen we uiteindelijk aan bij de Gschletteralphütte (1750m).

• 12SustenpasswendenalpWendestocken
Het uitzicht van deze geringe hoogte richting de Gadmerflue (Tallihütte en Klettersteig aldaar) is adembenemend. De Wetterhorngüppe lijkt ineens heel dichtbij vanaf de hut, maar ook de Wendenstöcke (3042m), Reissend Nollen (3003m) en de Titlis (3238m) staan op "steenworp" afstand. Met een telelens kunnen we zelfs de SAC Berghut “Bivak am Grassen (2647m)” zien. Na iets genuttigd te hebben en van het prachtig uitzicht hebben genoten vervolgen we de route over de Wendenlamm richting Wendenalp (1603m).

• 17SustenpasswendenalpTitlis/Wendengletscher
Vanaf de Wendenlamm kijken we boven op het lager gelegen Wendenalp met het Wendenwasser komend van de Wendengletsjer.De Wendengletsjer heeft ook zijn beste tijd gehad en is net als zoveel gletsjers de laatste jaren behoorlijk geslonken, aan de rechter kant bevindt zich de Fünffingerstöck. De afdaling naar het Wendenwasser is behoorlijk drassig omdat de vele kleine bergbeken over de te lopen route stromen. Een betonnen brug brengt ons aan de andere kant van het Wendenwasser alwaar de route richting Wendenalp gaat.

• 19SustenpasswendenalpWendenalp
Wij gaan nog even naar het eind van de Wendenalp, aan de voet van de Wendengletsjer waar we nog het één en ander op de gevoelige plaat vastleggen. De wandelroute richting Wendenalp gaat over de aangelegde asfaltweg. Tijdens de wandeling komen we veel bergmarmotten en prachtige bloemen tegen. Wendenalp stelt verder niet veel voor; een klein boerendorp met een aantal woningen. Vanaf de Wendenstrasse hebben we een mooi uitzicht op de bochtige Sustenpass. De saaie asfaltweg naar beneden stelt verder weinig voor.

• 28SustenpasswendenalpSpycher
Aan het eind van deze asfaltweg fleurt een oude “Käsespeicher” uit het jaar 1660, die in de jaren 80 is gerestaureerd, het geheel nog enigszins op. We lopen iets terug richting Obermad om vervolgens de weg over te steken voor Wellmatten (1220m) en wandelen bergopwaarts richting auto. Bedenk wel dat het nog een 400 hoogtemeters lopen is richting Feldmoos (1638m).

• 30SustenpasswendenalpGadmen
De ruimte bij de ingang naar de Wendenalp vanaf de Sustenpass is niet erg geschikt om auto’s te parkeren. De boeren richting Wendenalp gaan er regelmatig langs met landbouwmachines. Af en toe is een caravanbezitter maar al te blij dat er zulke uitwijkmogelijkheden zijn om de remmen van de caravan even af te laten koelen. Vanaf Gadmen-Obermad is het een kleine 3 uur lopen. Het voordeel is dan dat er aan het eind niet meer hoeft worden geklommen wat sommigen wel zo prettig vinden. Bedenk wel dat er dan vanaf  Gadmen-Obermad (1200m) een 600 hoogtemeters moet worden geklommen, 200 hoogtemeters moet worden gedaald naar Wendenalp om vervolgens nog eens 400 hoogtemeters te dalen over de asfaltweg richting Gadmen-Obermad.

Vanuit Gadmen is de hut boven het midden van de rechterwoning te zien, een privéhut op een prachtige locatie om jaloers op te worden.