INNERTKIRCHEN-AEPPIGEN

• 01SustenpassinnertkirchenaeppigenAeppigen
Hoog boven de Aareschlucht, op de Hasliberg treffen we de hoogstgelegen wijngaard aan van Zwitserland, die aan de noordzijde van de Alpen ligt. Vanuit Innertkirchen volgen we de steile asfaltweg richting Aeppigen. Op de geasfalteerde weg winnen we gestaag aan hoogte, vervolgens gaat het over in een zandpad, bedekt met steenslag. Wij volgen de aanwijzing “wanderweg” en wandelen het steile pad op door het bos, richting Meiringen. Als rijbaan en wandelweg weer samen komen gaat het gemoedelijk naar de volgende splitsing. Hier blijven we de richting  Gental, Engstlenalp, Jochpass volgen en komen uit op de splitsing in Ober Wylerli. De wandelroute richting Reuti laten we links liggen en blijven de aanwijzing Gental volgen. Rechts naast het wandelpad, op het loodrechte gesteente aan de westzijde van de Hasliberg zien we een kleine wijngaard, verscholen tussen de bomen, hoog boven de Aareschlucht en Innertkirchen. Op ruim 900 m boven zeeniveau zien we zo’n 800 wijnstokken staan, volhangend met trossen blauwe druiven van het Blauburgunder ras, oftewel pinot nero “de blauwe druif uit de Bourgogne”.

• 08SustenpassinnertkirchenaeppigenWijn uit Aeppigen
Ruim 800 flessen worden jaarlijks gevuld met wijn van deze kleine wijngaard. De wijnbouwvereniging van Aeppiggen bestaat uit acht leden, die gezamenlijk per toerbeurt het nodige werk in en om de wijngaard verrichten. Dat het om een arbeidsintensief product gaat blijkt wel als men bedenkt dat er voor een persoon ruim 70 uur werk zit in de kleine wijngaard van Äppigen. Dat alle lusten en lasten dan ook nog eens door 8 gedeeld moet worden, maakt de wijn wel erg kostbaar. In de tweede helft van de wijnmaand worden de druiven geoogst en kan het wijnproces beginnen. De sleutel van het grote succes alhier is de Föhnwind vanaf de Grimselpass, die er voor zorgt dat de wijngaard bijna nooit kouder wordt dan 12°c.

• 07SustenpassinnertkirchenaeppigenWijnstokken Aeppigen
De woning naast de wijngaard is nieuw, het werd vijf jaar geleden gebouwd nadat een brand de oude woning van 1991 tot op zijn grondvesten verwoestte. In het meertje aan het eind van de wijngaard bloeien de laatste waterlelies. Het etiket hoeft bij deze al geen uitleg meer, de woning, wijngaard met het meertje op de voorgrond “de Bodenfluh” maken van deze edele wijn in fles een professioneel geheel. We verlaten de wijngaard en wandelen verder, maken een aantal foto’s van deze prachtige omgeving en wandelen langs Bergschwendi en Hundschüpfi (954m) richting Boden (Sustenpass). Vanaf Boden hebben we een prachtig zicht op het Urbachtal. Langs de waterval en woningen van Wyler wandelen we langs de Sustenstrasse richting Innertkirchen. Over de oude Sustenstrasse wandelen we vervolgens Innertkirchen binnen.