SIMMENFÄLLE

• 03SSKandertalsimmenfalleSimmenfalle Barberabrucke
Als Räzlibergwanderweg staat de wandeling aangegeven langs Gasthof Simmenfälle bergopwaarts richting Siebenbrunnen. De zeven bronnen van de Simmenquelle, waaraan het Simmental zijn naam te danken heeft. Na een korte stilte, horen we in de verte het ruisen van de watersymfonie zachtjes aanzwellen. Bij het eerste uitzichtpunt dendert met grof geweld de Simmenfälle naar beneden en besproeit wandelaars op het naastgelegen pad met fijne waternevel. Over cascaden gaat het verder bergopwaarts en komen we bij de Barberabrücke. Diegene die vanaf de Simmenfälle de route “Nur bergaufwärts zu besteigen” genomen hebben krijgen over de brug een verfrissende douche. Vele overstromingen met steenlawines heeft het dal getroffen. In de 18e eeuw heeft men besloten om de Simme bij de Barbarabrücke een nieuwe loop te geven. De tekstborden langs de route vertellen veel over dit gebied.

De Birgflue is een steile, 50m hoge kalkstenen wand, een ideale broedplaats voor vogels. Bij Stalden gaan we rechtdoor richting Siebenbrunnen, dat volgens de wegwijzer nog 15 min lopen is. Na het passeren van de Ammertenbach, met zijn mooie gletsjermolens, lopen we langs een boerderij met op de achtergrond de Ammertenhorn. Räzlialp krijgen we dan al vrij vlot in het vizier.

• 11SSKandertalsimmenfalleSiebenbrunnen
Bij restaurant Räzlialp, vanwaar de waterval al te zien is, toornt de markante Fluseehorn er boven uit. Over de alm gaat het richting Siebenbrunnen. De Simmentaler bron schuimt uit ontelbare openingen in het gesteente langs de zwarte rotswand onder de Fluseehorn. De Siebenbrunnen is een van de mooiste waterballetten in het Berner-Oberland. De rivier de Simme ontspringt hier aan de westelijke voet van de Wildstrubel. De Simme is een 55 km lange rivier in het Berner-Oberland en mond uiteindelijk uit in de Thunersee.

De Trüebbach links van de Simmenfälle komt van de “Glacier de la Plaine Morte”, een gletsjer op de bergrug tussen het Simmental en Rhônetal. Langs de boerderij op Räzlialp, blikken we nog even terug naar de Wildstrubel en lopen langs de Simme via de Ammertenhütte weer richting het dal. (De Ammertenhütte, richting Ammertenpass, staat beschreven onder Berghutten). Uiteindelijk komen we weer uit bij de Simmenfälle bij Gasthof Simmenfälle.