INTERLAKEN-LEISSIGEN

• 03RegiothuninterlakenleissigenAarekanaal Lutschera
Deze wandeling Interlaken - Leissigen (deel van de Panorama Rundweg Thunersee langs de zuidoever van de Thunersee) begint bij het treinstation Interlaken-West (563m), waar we de aanwijzing Unterseen aanhouden. In Unterseen volgen we de bordjes wandelweg en gaan tussen de Aare en het Aarekanaal richting Spiez. Mocht je aan de verkeerde zijde van de Aare wandelen, geen nood want beide wegen komen aan het eind van het kanaal samen en gaan via de autorijbaan, bij afslag Interlaken-West, onder het viaduct door naar de ander zijde richting Spiez. Onder het viaduct is duidelijk een hangplek voor jongeren, via de wenteltrap bereiken we de rijbaan, een klein stukje gaat het langs de rijbaan, maar achter de vangrail.

Vervolgens gaan we dan weer rechts naar beneden. Het is een wirwar van viaducten en wegen met daartussen nog een keer de spoorlijn maar als de bordjes wandelweg en Spiez worden gevolgd dan kan het niet mis gaan. Dan wandel je weer terug richting Interlaken waar het wandelpad na een honderdtal meters rechts afbuigt onder al weer een viaduct door en langs de spoorlijn en dan vervolgens richting Spiez. Over de rotonde (afslag Interlaken-West) gaat het dan links van de rijbaan eindelijk klimmend het bos in. Inmiddels staan de plaatsen Därligen, Leissigen en Spiez duidelijk aangegeven. Het Leewald laten we links liggen en wandelen rechtdoor het bos in, iets boven de rumoerige verkeersweg. Op een gegeven moment gaat het voor Riedstei zelfs over de parkeerplaats en wandelen we vervolgens over het brede bospad weer richting bos.

• 09RegiothuninterlakenleissigenThunersee
Als je denkt dat je eindelijk de rijbaan hebt verlaten dan heb je het mis, met Därligen in het vizier wandelen we nu al twee uur langs het denderend verkeer. Bij Riedbrunne bereiken we dan de afslag naar Därligen(605m), volgen dan de aanwijzing naast het viaduct en gaan richting de Meielisalp en Krattigen. Ook de “Panorama Rundweg Thunersee” staat inmiddels aangegeven. We blikken nog even terug naar Därligen en de rumoerige autobaan en wandelen eindelijk de stilte in. Over het asfaltstraatje gaat het bergopwaarts, het lawaai van de auto’s heeft plaats gemaakt voor het geklingel van de geitenbellen. Vervolgens gaat het over een smal bergpad naar beneden over de glooiende hellingen in dit gebied. We passeren bergbeekjes en genieten van het weidse uitzicht over de Thunersee.

• 13RegiothuninterlakenleissigenRode Wouw
Niet veel later bereiken we de Meielisalp (801m). Over de almen en achter het vakantie- en Seminarhotel op de Meielisalp wandelen we richting de hangbrug. We fotograferen nog een aantal bloemen en staan voor we er erg in hebben al bij de hangbrug over de Spissibach. De hangbrug is er een van de velen rondom de Thunersee. Panorama Rundweg Thunersee is een project dat de komende jaren zal worden gerealiseerd en dat tientallen miljoenen franken kost. Panoramabrücke Leissigen was de eerste voetgangershangbrug die in 2011 gebouwd werd. Hij heeft een lengte van 144m, hangt 60m boven het ravijn, en kan een totale belasting aan van 45 ton, de brug zelf weegt 25 ton. Andere bruggen zullen aan de noordzijde van de Thunersee gebouwd worden, in 2014 is er alleen de brug bij Sigriswil, die in 2012 werd opgeleverd.

Over de hangbrug besluiten we om via Ried terug te wandelen richting Leissigen de lucht betrekt en we vertrouwen er niet op dat het droog blijft. Krattigen was het einddoel maar dat is het mooie aan deze panoramaweg dat je er op elk moment de wandeling kunt afbreken. Totaal heeft deze wandeling ca. vier uur in beslag genomen. Tijdens de afdaling richting Leissigen fotograferen we nog een rode wouw, de roofvogel heeft een spanwijdte van ruim 1,5m. Niet veel later bereiken we Leissigen waar we met de trein terug gaan naar Interlaken-West.