UNTERBACH MILITÄRFLUGPLATZ MEIRINGEN

  • 01RosenlauiunterbachVliegveld Unterbach F/A-18
Ten westen van Meiringen, (Unterbach, Berner Oberland om precies te zijn), ligt een actief militair vliegveld van de Zwitserse luchtmacht. Het vliegveld van Meiringen heeft zijn bestaansgeschiedenis opgebouwd in 1941. Het vervulde later een belangrijke rol bij de reddingsactie van de vliegtuigcrash op de Gauli-gletsjer, een gletsjer achter de Wetterhorn en Rosenhorn, in het verlengde van de Engelhörner tussen het Reichenbachtal en Urbachtal. De reddingsoperatie om de gestrande mensen van de Gauli-gletsjer te redden werd vanuit hier uitgevoerd. Delen van het vliegtuig en de geschiedenis hierover zijn in eerste instantie tentoongesteld in de Grimseltor in Innertkirchen, later zijn ze overgebracht naar een reizende tentoonstelling op de casino Platz in Meiringen.

.

  • 04RosenlauiunterbachVliegveld Unterbach F/A-18
Na de 2e wereldoorlog werd er begonnen met de bouw van hangaars, uitgehouwen in de bergwanden aan de zuidzijde van het vliegveld in Unterbach. Meiringen is de enige nog in gebruik zijnde luchthaven dat zijn hangaars in de bergwand heeft uitgehouwen, het werd door de jaren heen verbouwd en er kwamen nieuwe hangaars bij. Thans is het de thuisbasis van de F-5E Tiger en het professionele Squadron 11 “Tigers” met de F/A-18. Fliegerstafel 11 op de Zwitserse vliegbasis Meiringen is de “Tiger” eenheid van de Zwitserse Luchtmacht. De eenheid is lid van de NATO Tiger Association, iets dat opmerkelijk genoemd mag worden want Zwitserland is neutraal en geen lid van de NATO. Juni 2018 werd het 75 jarig bestaan gevierd en werd er stilgestaan bij de reddingsoperatie op de Gauli-gletsjer.

Het vliegveld Meiringen heeft een klein museum, om er te komen moet de landingsbaan worden overgestoken. Als de landingsbaan in gebruik is wordt de weg afgesloten met spoorbomen. Na het opstijgen van de vliegtuigen wordt de landingsbaan weer vrij gegeven om over te steken. Het vliegveld trekt ondanks de herrie, ook gasten naar deze toeristische omgeving. Jaarlijks (mits het weer het toelaat) zijn er de bekende “Fliegerschiessen” demonstraties op de Axalp bij Brienz. Zeker 10.000 gasten uit heel Europa bezoeken dit evenement. Het vliegveld van Meiringen is nog steeds van groot belang voor de luchtmacht, samen met Emmen (Luzern) en Payerne zijn het de enige overgebleven militaire vliegvelden voor straalvliegtuigen van Zwitserland.

  • 06RosenlauiunterbachOltschibachfall
Ten zuiden van Unterbach boven de hangaars is er de wandeling naar de Oltschibachfall. Vanaf het militaire vliegveld wandelen we zuidwaarts het bos in. De wandelroute, die staat aangegeven, is een uitstekende keuze voor een warme dag dankzij de schaduwrijke zijde van de Oltschiburg. Over de kreek bij de voetgangersbrug net onder de waterval volgt men het bospad verder naar het oosten. Op een plaquette staat vermeld dat Johan Wolfgang Goethe in 1779 voorbij de Oltschibach liep. Zijn spreuk is aldaar nog te bewonderen. De koele bospaden bieden hier en daar tussen de bomen door uitzicht op het Haslital en de Brünigpass, aan de overzijde van het Haslital.‎‎ Het wandelpad wordt smaller en steiler, om uiteindelijk uit te komen bij Furen op de Züün-alp. De alp bestaat uit een aantal kleine nederzettingen waaronder o.a.; Wirzen, Flüe, Schlupf, Gugger, Furen en Unterzaun. Via de rijbaan lopen we verder in oostelijke richting naar Meiringen. We verlaten de rijbaan voor Unterzaun en slaan linksaf het Züünwald in, passeren de Wandelbach en bereiken niet veel later na ruim 5 km lopen Züünstäg. Via de secundaire weg gaat het dan te voet terug naar Unterbach of via Balm en Meiringen met het openbaar vervoer.