ZAUN (ZÜÜN)

• 01RosenlauizaunBalm splitsing Zaun
Voor Balm (Meiringen) rijden we het steile bergweggetje op richting Zaun (Züün), gelegen tussen het Reichenbachtal (Rosenlaui) en Meiringen. Het bergdorpje Zaun stelt niet veel voor, een handvol huizen en boerenbedrijvigheid. De afslag links naar de Wandelalp is alleen toegankelijk voor aanwonenden, deze privé-weg is verder afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Wij rijden verder richting Bielen, het wandelgebied tussen Wandelhoren (2253m) en de Oltschiburg (2234m), dat halverwege het dal al in zicht komt.

• 10RosenlauizaunOltscheren-Oberfeld
Voor het bergdorp Bielen (1628m) parkeren we de auto op een veilige plaats i.v.m. de loslopende koeien. We wandelen langs het bergdorp, over de Bielenalp, stroomopwaarts langs de Oltschibach richting Oltscheren-Oberfeld (1863m). Tijdens de wandeling passeren we een aantal bergbeken, waaronder de Hinterhornbach komend vanaf de Schwarzenberg. Op Oberfeld doemt de Axalphoren (2321m) voor ons op. Op de Oberfeld-alp is eind juni nog geen bedrijvigheid, waarschijnlijk zijn de nachten nog te koud voor de koeien. Het dal eindigt onder de Grätli tussen Gärstenhoren en Axalphoren. We fotograferen een aantal schuren in de omgeving en wandelen richting Sattel, de donkere wolken achter ons in de gaten houdend. Fotograferen nog een aantal bloemen en bereiken na honderd hoogtemeters Sattel (1959m), de oversteek richting de Hinterburgseeli. De Grätli is nog een uur te gaan vanaf de Sattel.

• 14RosenlauizaunSattel met Oltschiburg
Op de Sattel hebben we een prachtig uitzicht op de alphutten van Urserli met de Brienzersee op de achtergrond. Achter de Urserliband (het bos) bevindt zich de Hinterburgseeli. De steile afdaling richting Urserli heeft geen zin gezien de bewolking. De de komvorm van de Oltschiburg is zeker een kiekje waard, het is kenmerkend voor deze omgeving waar veel van deze “komvormen” tegen elkaar liggen zoals; de Wandelalp, de Oltscheren, na Grätli het Lütschental met de Tschingel en de Hinterburgseeli met de Oltschiburg. Na onze lunch keren we terug via hetzelfde wandelpad, het weer is te onstabiel en verder wandelen heeft dan geen zin. In Oberfeld merken we de eerste regendruppels, de regenhoezen gaan om de rugzakken voor het geval dat… een donderslag op de achtergrond, de afdaling ging we heel snel en net op tijd arriveren we bij de auto waar we snel maken dat we beneden komen.