LÖTSCHBERGER SÜDRAMPE

HOHTENN-AUSERBERG

De wandelklassieker van de Lötschberger Südrampe (Hohtenn-Auserberg), over de Ausserberg en Eggerberg, verrast en fascineert een ieder. De spectaculaire bouwwerken van tunnels en bruggen maken de wandelklassieker bovendien ook nog architectonisch. Deze middelzware wandeling kent een stijgingspercentage van ca. 350 hoogtemeters en een dalingspercentage van ca. 600 hoogtemeters. De wandeltijd staat in een kleine 6 uur aangegeven, maar door de vele foto’s die gemaakt gaan worden, kunnen we er rustig een uurtje bijtellen. De hoogtewandeling begint bij het treinstation in Hohtenn en gaat via Ramerchumma-Ausserberg-Baltschiedertal-Eggerberg naar Lalden. Sinds 6 september 2013 is er ter ere van het 100 jarig bestaan van de Lötschbergbahnen een verlenging van het traject bijgekomen n.l. van Lalden via Mundbach – Naters naar Brig. De totale lengte van het traject is hiermee op 27 km gekomen en staat aangegeven als 8.20 uur. Treinstations zijn er in Lalden, Ausserberg, Eggerberg, Brig en Hohtenn. Bij deze haltes moet men aangeven dat de trein moet stoppen als men mee wil d.m.v. het indrukken van de knop ”halt auf verlangen” op het station. In de trein is dat ook het geval. De wandelklassieker kan op deze manier ook in verschillende etappes gewandeld worden n.l.:

Hohtenn-Ausserberg = 3.30 uur
Hohtenn-Eggerberg = 5.00 uur
Hohtenn-Lalden = 5.40 uur
Hohtenn-Brig = 8.20 uur

  • 16OW2lotschbergersudrampehohtennausserbergBietschtalbrucke
Tussen Rarnerchumma en Riedgarto heeft men bovendien de mogelijkheid om het traject 35 minuten in te korten, door over de spectaculaire Bietschtal-spoorbaanviaduct te wandelen i.p.v. door het Bietschtal. Tijdens de wandeling hebben we een weids uitzicht over het Rhônedal. Treinfanaten komen hier minder aan hun trekken door de aanleg van de Lötschberg-Basistunnel. De Lötschberg-Basistunnel werd 9 december 2007 in gebruik genomen, hierdoor is het treinverkeer op dit traject behoorlijk afgenomen. De meeste goederentreinen verdwijnen voor St.German al in de ondergrondse tunnel door het zuidportaal van de Lötschberger-Basistunnel en komen er bij Frutigen weer uit. Het is tot op heden de langste landtunnel ter wereld. De BLS, Bern Lötschberg Simplonbahn ontsluit het Berner-Oberland met Wallis en werd in 1913 in gebruik genomen. De wandelklassieker is zelden echt steil, veelal wandelen we langs de spoorlijn of één van de vele suonen (bisses), de veelal oude irrigatiekanalen. Deze spectaculaire en veelal oude suonen zorgen ervoor dat de bewoners hier op deze warme hellingen een vorm van bestaan kunnen opbouwen, want we begeven ons hier in het regenarmste gedeelte van Zwitserland, waar water van levensbelang is. De suonen die we tegen komen op dit traject zijn: Grossa Suon, Manera Suon, Undra Suon, Laldneri Suon en de Driestneri Suon.

  • 05OW2lotschbergersudrampehohtennausserbergLuogelkinviaduct
Vanuit Hohtenn dalen we over het asfaltpadje af en volgen de aanwijzing “Lötschberg Südrampe”. Na 5 minuten wandelen we het steile bergpaadje op, passeren de spoorlijn door een tunnel, wandelen langs de BLS spoorlijn, en bereiken het Luogelkinviaduct. De spoorbrug werd in 1910 gebouwd, is 50meter hoog, ligt 400m boven zeeniveau en heeft een lengte van 127m. We vervolgen de wandelroute en bereiken enige tijd later Lidu (1039m). Hier is ook een lager gelegen variant aangegeven om via een hangbrug de Jolibach te passeren naar Ausserberg. Onder Brägji komen beide wandelwegen weer samen. Wij blijven letterlijk en figuurlijk de leistenen aan de lijzijde volgen en bereiken via vele traptreden de Jolibach. Hier hebben we een prachtig uitzicht op Raron. Langs de Grossa Suone gaat het dan verder naar Rarnerchumma (1006m), waar het bij Chrüter Beizli goed toeven is. Hier hebben we een volgende variant in de wandelroute. Via de spoorbaanbrug of door het Bietschtal (+ 30 minuten) richting Riedgarto, beide wegen komen na de spoorbrug weer samen. Wij kiezen voor het Bietschtal en gaan voor het restaurant bergopwaarts, langs de suone en zwart geblakerde schuren van Ritzubode. Hoog boven het dal krijgen we zicht op de Bietschtalbrücke met Bietshorn. En als beide wegen na de brug samen komen moeten we nogal een stukje dalen.

  • 08OW2lotschbergersudrampehohtennausserbergWandelroute Lotschberger Sudrampe
Langs de goed gezekerde wandelroute, middels staalkabels, dalen we langs diepe afgronden en krijgen uiteindelijk een prachtig uitzicht op het viaduct. En met een beetje geluk of veel geduld zie je een trein voorbij razen die de ene tunnel uitkomt en de andere weer ingaat. De Bietschtalbrücke werd in 1912 gebouwd, heeft een lengte van 110m, staat 78m boven de kloof en 1000m boven zeeniveau. Tot in de jaren dertig werden ijzeren delen met klinknagels verbonden, in de Bietschtalbrücke zijn 125.000 klinknagels verwerkt. Aan de andere zijde van de brug vervolgen we de wandelroute naar Riedgarten, een mooi uitzichtpunt met picknickplaatsen, waar men wel uren kan zitten genieten. Een korte steile afdaling brengt ons langs de prachtige Manera Suone. Kort voor Ausserberg wandelen we over een steil en stenen wandelpad het dorp binnen. Diegene die verder gaan richting Lalden, blijven door het boven-dorp wandelen en volgen de aanwijzingen van de “Lötschberg Südrampe” wanneer je hier eindigt daal je richting treinstation, waar de trein je vervolgens terug brengt naar Hohtenn.