GERETAL

• 01OW1geretalMariengrotte
De volgende wandeling kunnen we beschouwen als een inloopwandeling, eenvoudig en gering van hoogte in een schitterende omgeving. Jammer dat het niet helemaal helder is. Achter in het dorp Oberwald-Unterwassern (1385m), wandelen we langs de Mariengrotte bergopwaarts richting Gere. Langs de rivier de Goneri laten we op P.1427m, de afslag Tabel en Tällistock links liggen en wandelen door naar het Geretal. Het Gerewasser aan onze linkerhand komt uit  in het Gonerliwasser. Op de driesprong iets verderop dalen we af naar het Geretal.

• 04OW1geretalAdder
Een adder kruipt over de rotsen op zoek naar een voedsel. Een mooi plaatje tijdens deze wandeling. Over het Gerewasser en langs mooi alpenbloemen wandelen we verder. Na een korte klim van 200 hoogtemeters komen we uit bij de Geishitte. Op de driesprong kunnen we naar het Geretal of naar Gonerlistafel in het Gonerlital.

• 12OW1geretalGeretal Scharlichwang
Na nog een korte klim door het bos en langs prachtige steenformaties (een verboden gebied voor kristalzoekers) wandelen we uiteindelijk het Geretal binnen. De wolken hangen laag in het dal en van de Poncione di Cassina Baggio (2860m) en de Poncione di Manió (2924m) zullen we weinig te zien krijgen evenals de Chüebode- en Sidelengletsjer. Het eerste berghutje komt in zicht na de brug over het Gerewasser op Schön Boden, aan de voet van de Schärlichwang met op de achtergrond Wildi Studen. We blijven een poosje bij de hut omdat we het weer niet helemaal vertrouwen.

• 14OW1geretalGeretal
Maar enige minuten later klaart het op en is een gedeelte van de Chüebodegletscher te zien. We gaan stroomopwaarts langs het Gerewasser met prachtige alpenbloemen en bereiken Gross Stafel (1728m). Een berghutje waar we kunnen schuilen, mocht het gaan regenen. Op Gross Stafel lijkt het te gaan opklaren en zien we zowaar een gedeelte van de Chüebodegletscher en Saashörner (3039m) aan onze linkerkant, half in de wolken.

• 19OW1geretalChuebode-/Sidelengletsjer
We besluiten om toch nog om een stukje verder te wandelen naar Schweif  (1880m) achter in het dal, aan de voet van de gletsjers, die de laatste jaren behoorlijk zijn afgenomen. De Saasbach, komend van de Saasgletscher (nabij de Muttenhorn’s) stroomt hier het Gerewasser in. Het dal richting Muttenhorn’s en Saaspass ziet er dreigend uit. Bergschapen grazen in de verte op Schweif, een berghut staat verlaten tegen de bergwand. Even later lijkt het weer op te klaren en zien we gedeelten van de Chüebode- en Sidelengletsjer, maar schijn bedriegt nog geen vijf minuten later komen donkere wolken dreigend onze kant op en besluiten we terug te wandelen richting Gross Stafel.
  • 09OW1geretalGeisshitte
Tot dat moment zijn we moederziel alleen in het dal en dat baart ons van één kant zorgen. Op de terugweg komen we zowaar een Zwitsers echtpaar tegen die nog verder het dal ingaan. De donkere wolken zijn maar een dreiging en zij kunnen het weten als inwoners van deze streek. Wij nemen het zekere voor het onzekere en wandelen na wat foto’s te hebben genomen het dal weer uit. We nemen bij de bosrand de verkorte route door het bos en niet over Geishitte en komen uiteindelijk weer uit op hetzelfde wandelpad richting Gere.

• 26OW1geretalGere
We schieten een plaatje van het bergdorp en wandelen uiteindelijk over de brug langs het Gerewasser het dal uit. Gere bestaat eigenlijk uit drie bergdorpen Untergere, Obergere en Bergdorf Gere. Allen hebben een eigen kapel. (zie ook het verslag Oberwald-Furkapasshöhe elders op deze site).

De lucht boven het Geretal is nog steeds dreigend. De lucht boven Hungerberg en Furkapass is wel helder als we bij de auto aankomen. Wij hebben het droog kunnen houden, de Zwitsers hadden toch gelijk, we komen zeker nog eens terug bij stralend helder weer.