RIGI BAHNEN

  • 02CZrigibahnTrein Rigi
De Rigi Kulm is goed te bereiken, met de Rigi-Bahnen, twee tandradbanen en een gondellift.

  • Vanuit Arth-Goldau brengt een  blauwe tandradbaan u in een kleine 40 min. naar de top van de Rigi, de Rigi Kulm. Deze tandradbaan werd op 4 juni 1875 in gebruik genomen en in 1907  voorzien van een elektrische aandrijving.
  • Vanuit Vitznau brengt een rode tandradbaan u in 30 min. naar de top van de Rigi. Deze tandradbaan was de eerste Europese bergspoorbaan. Hij werd op 21 mei 1871 in gebruik genomen. Beide tandradbanen, de Vitznau-Rigi-Bahn (VRB) en de Arth-Rigi-Bahn (ARB) zijn in 1992 gefuseerd. De nieuwe onderneming ging  verder onder de naam Rigi-Bahn (RB).
  • Vanuit Weggis zweeft een gondelbaan in 10 min. naar het tussenstation Rigi- Kaltbad. Dit tussenstation ligt op de route van de tandradbaan Vitznau-Rigi Kulm. Deze gondelbaan werd op 15 juli 1968 in gebruik genomen.
  • Rigi Scheidegg (1661m) is een heuvelrug onder de Rigi Kulm en is te bereiken vanuit Goldau met de tandradbaan. Op het eerste tussenstation in Kräbel moet men overstappen in een kleine cabinelift (15 plaatsen). Deze baan werd in 1953 voor het eerst in gebruik genomen en vervoerde toen max. 4 personen, in 1960 werd deze baan omgebouwd en geschikt gemaakt voor vervoer van 10 personen. Door toename van de toeristen moest de baan in 1985 al weer worden aangepast tot het huidige niveau. De kabelbaan brengt u in 6 min. naar de 900m hoger gelegen Rigi Scheidegg. Aan het eind van de 19e eeuw werd ook hier een tandradbaan gebouwd, deze baan was van korte duur. Op het voormalige traject van deze tandradbaan ligt momenteel het wandelpad naar Rigi Scheidegg.