Treschhütte

Hoogte: 1475m
Kaart: 1212 Amsteg, 256 Disentis (wandelroute)
Max. Slaapplaatsen: 40
Startpunt: T2 Gurtnellen/Fellital-Oberfelliberg ca. 2.30h, T3 Oberalppass-Fellilücke-Obermatt ca. 3.00h
Geopend: Half Juni-begin Oktober
Website: http://www.sac-albis.ch/huetten/treschhuette uri roodwit

• 01TreschhutteTreschhutte
De in 1835 geboren Johann Josef Tresch-Indergand, zoon van “Grossen Tresch”, woonde in het Etzlital. Na het overlijden van zijn moeder, moest Johann Josef Tresch noodgedwongen meeverhuizen naar de andere kant van de Bristenstock, het Fellital. Hier bracht hij in grote eenzaamheid zijn jeugd door. Met zijn broer Josef-Maria, pionier van de Urner Alpen beklom hij in 1865 de Piz Nair. In alpinistenkringen stond hij bekend als een ervaren berggids, die door menigeen werd ingehuurd. Op 28 September 1902 keerde zijn collega-berggids Schilling alleen terug in het dal, Tresch bleef echter zoeken naar hulproepende toeristen die in de mist verdwaald waren. Dit werd hem noodlottig. Pas 19 jaar later werd zijn lichaam gevonden en begraven in Amsteg. Tegenwoordig draagt de berghut nog steeds de naam van deze legendarische Tresch. De Treschhütte staat in een zij dal van het Reuss dal, het Fellital, in de Urner Alpen. De berghut is sinds 1923 eigendom van SAC-sectie Am Albis. In 1947 werd de oude houten berghut vervangen door de huidige stenen berghut. Het is de laagst gelegen berghut van de SAC in kanton Uri.

• 02TreschhutteGotthardstrasse afslag Fellital
De wandeling naar de Treschhütte begint bij Gurtnellen in het Fellital op een hoogte van 715m. Vanaf het busstation in Gurtnellen kan men ook de bus nemen richting Fellital, door de tunnel onder de autoweg doorlopen, het brede bospad (Wassnerwald) op richting “Unter- en Ober-felliberg”. Aan het begin van de route staat een abri, voor hen die met de Fellitaxi naar Oberen Felliberg gebracht willen worden (kosten in 2009 CHF 30.00)

• 03TreschhutteFelliberg
Een saaie brede bergweg gaat door het Wassnerwald richting Oberen Felliberg. Hier passeren we een aantal boerderijen gelegen op 1127m. Na een klim door het bos, over boomwortels, komen we de eerste brug tegen over de Fellibach, die we links laten liggen.Van hieruit gaat de wandeling door een wild romantische berglandschap, langs de Fellibach richting Treschhütte.

• 04TreschhutteFellibach
Bij de tweede brug gaat de route rechtdoor langs de boerenschuur die rechts van ons staat aan de bosrand. Een aantal klimmetjes volgen om uiteindelijk de Fellibach over te steken. Aan de andere zijde van de beek gaat het dan verder bergopwaarts richting hut. De Fellibach moet dan weer worden overgestoken om uiteindelijk uit te komen bij de Treschhütte (1475m).

• 05TreschhutteTreschhutte
De Treschhütte kan men vanuit Gurtnellen in 3 uur bereiken, vanaf bushalte Fellital in 2.30 uur en vanaf Oberen Felliberg staat 1.30 uur aangeschreven. Ook bestaat de mogelijkheid om verder te gaan naar de Etzlihütte (3 uur) of over de Fellilücke naar de Oberalppass (4.30 uur).

• 06TreschhutteKoelkastweg
Het eerste gedeelte gaat over dezelfde weg terug, bij de tweede brug aangekomen nemen we de route rechtdoor. Het wordt ook wel de koelkastweg genoemd. Een vreemd verschijnsel treedt op bij deze rotspartijen, deze kant van de route langs de steenlawine is zeker 10 graden kouder.

• 07TreschhutteFelliberg
Op Oberen Felliberg nemen we de oude Felliweg onderlangs. Op een gegeven moment is deze route zo smal en gevaarlijk dat we besluiten terug te gaan naar de normale route. Nog even genieten van het prachtig uitzicht op de Felliberg. Halverwege kwamen we nog de aanduiding tegen; “Fellital alter weg” zoals gezegd is dit een slecht onderhouden gedeelte en gevaarlijk. Voldaan komen we terug op de parkeerplaats en kijken terug op een mooie dag.

Een impressie van de wandelroute naar de Treschhütte.