MELCHAASCHLUCHT

• 01CZmelchaaschluchtStation Giswil
Het kleine Melchtal, ook wel Tobel genaamd, is zowel in de zomer als in de winter een geliefd wandelgebied. Vanaf het treinstation in Giswil (484m), waar genoeg parkeergelegenheid is voor de auto, begint de wandeling richting het kleine Melchtal. De wandeling staat bij het treinstation aangegeven. Het 10 km lange traject kent een hoogteverschil van 500m en zal ongeveer 3 uur in beslag nemen. We wandelen vanaf het station eerst een klein stukje richting Sachseln, na het huis op de Melchaamatte uit 1540 passeren we de rijbaan. Het huis dankt zijn naam aan de bergbeek Melchaa, die hier vroegere jaren langs stroomde. Later werd de Melchaa kunstmatig naar de Sarnersee geleid. De twee prachtige notenhouten deuren met prachtig houtsnijwerk, duiden op een welgestelde boerenfamilie uit die tijd.
  • 08CZmelchaaschluchtMelchaa-Dossen
Vervolgens gaan we aan de voet van de Melchaadossen het steile bergpad omhoog door het bos richting Melchaadossen. Onderweg hebben we door de bomen nog even uitzicht op de Sarnersee. Na het eerste steile gedeelte biedt een bankje ons een prachtig uitzicht op het Station van Giswil met de Giswilerstock. We vervolgen de wandeling en niet veel later krijgen we de mogelijkheid om naar de Melchaadossen te wandelen. De top ligt iets hoger dan het vorig uitzichtpunt en biedt  zodoende een nog mooier uitzicht op Giswil.

• 11CZmelchaaschluchtCholplatz
Na een steile korte klim bereiken we het Tobel-straatje op Melchaaboden (620m). Hier begint de wandeling door de Melchaaschlucht. Diep onder ons horen we het denderende water van de kleine Melchaa, zich een weg banend door het smalle rotsmassief, over gletsjerstenen richting Sarnersee. Gemoedelijk gaat het bergopwaarts en bereiken we Cholplatz (704m). Hier werd vroeger houtskool gemaakt. De schuur dient als opslag voor gereedschap dat de bosarbeiders nodig hebben om het gebied te onderhouden. Het rechter gedeelte van de hut blijft open en is in tijd van noodweer een geschikte schuilplaats. Verder gaat de route door smalle passages, met hoge loodrechte rotswanden door de Melchaaschlucht, direct langs het water. Aangekomen bij Bettlernest en bösen Stieg met zijn imponerende Dom gaat het met een scherpe bocht richting “Kraftwerkanlage Obwalden”. Een energiemaatschappij die uit waterkracht energie wint. Hier verenigen de beide stollen zich, om het water vanuit het Melchtal verder naar de Sarnersee te voeren. Langs de Giswilerhüttli (815m) van de plaatselijke energiemaatschappij gaat het verder bergopwaarts.
  • 16CZmelchaaschluchtLochhuttli
Iets verder bereiken we de Lochhütte (815m) een hut die onderdak kan bieden bij slecht weer. In de hut is geen proviand aanwezig en een slaapzak moet men ook zelf meenemen. Langs de hut met barbecue gaat het verder door de Tobel. Bij de Rinderhüttli hebben we het einde van de Melchaaschlucht bereikt. Bergopwaarts kan men de wandeling nog vervolgen naar Aelggi, het geologisch middelpunt van Zwitserland. (te lezen elders op de site). De doorgaande weg is afgesloten voor voetgangers wegens boswerkzaamheden en lawinegevaar. (stond ook vermeld vooraan in de schlucht). De weg is door overstromingen beschadigd en we willen geen vallende bomen op onze hoofden krijgen. Takken en bomen worden in de rivierbedding geworpen om later afgevoerd te worden. De wandeling gaat over dezelfde weg terug tot Cholplatz. Hier buigt de weg naar links, bergopwaarts gaat het dan richting Grossen Schwendi en bereikt over Aecherli Giswil. Ons is deze tocht niet gegund, ook deze weg is gesloten wegens boswerkzaamheden. Er zit niets anders op dan onze route aan te passen. We wandelen over het Tobel-straatje richting Schanz, iets boven Zollhaus. De autoweg belemmert ons hier een oversteek er zit dus niets anders op dan om de tunnel en via Zollhaus de andere kant van de autoweg te bereiken. Langs de doorgaande weg wandelen we Giswil binnen.

Het volgende filmpje geeft een impressie weer van het wandelgebied.